Fitnesz és ízületi fájdalmak


Izületi kopás Futás, súlyzós edzés - talán ez a két leginkább emlegetett szabadidős sporttevékenység, mellyel kapcsolatban az ízületek kopásával, sérülésével riogatnak.

fitnesz és ízületi fájdalmak

Terjed ez az információ szájról-szájra is, de gyakran még szakemberektől is hallhatunk ilyesmit. Vagy talán már veled is előfordult: fájdalmat éreztél valamelyik ízületedben és az orvos, ha nem tudott felállítani stabil diagnózist, akkor csak annyit mond: hagyd abba a sportolást.

Ezt a többszörösen telítetlen, hosszú láncú zsírsavat a szervezet nem képes előállítani, ezért ételekkel kell bevinni a szervezetünkbe, különböző olajos halakkal és növényi olajokkal. Érdemes minél gyakrabban fogyasztani, hiszen az ómega 3 gyulladáscsökkentő hatása közismert.

Az emberi test alapjában véve is úgy terveztetett, hogy a fizikai aktivitás fontos része az egészségnek. A testedzés erősíti a szívet a tüdőt, javítja a vérkeringést, de az izommunka még abban is segít, hogy a méreganyagok gyorsabban távozzanak a szervezetből.

fitnesz és ízületi fájdalmak

Na és persze ott van a közérzetre gyakorolt pozitív hatás. Mégis időről időre szóba kerül, hogy jobb, ha nem futunk, az rossz a térdízületnek, a súlyzós edzés pedig úgy egészében véve veszélyes az ízületi egészségre.

fitnesz és ízületi fájdalmak

Szerencsére egy tanulmány, melyet a Journal of Anatomy szakújságban publikáltak, segít eloszlatni ezt a tévhitet. A tanulmány következtetése ugyanis az, hogyha nincs előzetes sérülés, akkor nem kell tartanunk attól, hogy a szabadidős sporttevékenység káros lenne az ízületekre.

A kutatás széles réteget ölelt fel, támaszkodott egyesült államokbeli, németországi adatokra is.

Ízületi problémák a sportban

Ezek alapján kijelenthető, hogyha nem volt már létező ízületi sérülés, akkor a sporttevékenység nem növelte a kopásos ízületi károsodás kockázatát. A tanulmány vezetője elmondta, hogy az élsport esetében más a helyzet: azoknál a sportoknál, akut térdfájdalom elsősegély egyébként is gyakoriak a sportsérülések, nagyobb valószínűséggel alakul ki oszteoartrózis, vagyis kopásos ízületi elváltozás.

fitnesz és ízületi fájdalmak

A szabadidős sport következménye ezzel szemben inkább csak a pozitív testi és szellemi változásokban figyelhető meg. Ami mégis a legproblémásabb ízületi kopás szempontjából, az a testsúly. A kutatás vezetője szerint a térdízület egészségének legfőbb veszélyeztetője a túlsúly, olyannyira, hogy minden egyes felszedett felesleges kiló tulajdonképpen nem csak 1 kilónyi többletnyomást jelent a térdre, hanem azt mondhatjuk, hogy durván olyan többletterhet gyakorol, mintha négy kilóval több nyomás érné.

Ízületvédelem

A következtetések Tudva, hogy a túlsúly az ízületi fitnesz és ízületi fájdalmak legfőbb okozója éppen a testmozgás lesz az, ami segíthet minket abban, hogy elkerüljük az ízületek ilyenfajta elváltozását.

Az egészséges élethez szükségünk fitnesz és ízületi fájdalmak megfelelő, változatos táplálkozásra, így a koplalás nem segíthet.

  • Szóljon hozzá Ön is!
  • Izom és ízületi fájdalmak – megelőzés és enyhítés | Unizdrav

Csakis a megfelelő táplálkozás és a sport együttese óvhat meg minket. Ha valaki úgy próbálná csökkenteni túlsúlyát, hogy egyszerűen nem eszik, azzal meglévő kevés izomzatát építi le.

Az ízületek védelme - hogyan, mit, és miért?

Mi történik ebben az esetben? A több izom ezzel szemben több energiafelhasználást jelent, könnyebb sporttevékenységet ha használjuk is az izomzatot. Ráadásul az izomzat központi befolyással van az ízületek működésére is. Egy másik kutatás egyenesen az ízületrombolónak vélt futással foglalkozott.

Az ízületek védelme - hogyan, mit, és miért?

Eredményként arra jutott, hogy a hosszútávfutás egészséges idős embereknél nem növeli az ízületi kopás kockázatát. És ha már meg van a baj Ha már ízületi problémáink vannak, akkor sem kell búcsút inteni a sportnak.

A Natural News szakértői szerint fontos, hogy erősítsük négyfejű combizmainkat. Emellett olyan sportformát ajánlanak, mely nem a súlyteher növelésén alapszik, így elsőként úszást javasolnak. Kezeléshez omega-3 zsírsavakat és glükozamint javasolnak. A glükozamin természetben is megtalálható vegyület.

Gyakori megbetegedések

Tanulmányok szerint hatásos alternetívája lehet a szteroidalapú gyógyszereknek, melyek mellékhatásai egyre több aggályt keltenek. Egyes források csipkebogyót javasolnak, A csipkebogyópor a megfigyelések szerint három havi szedés után jelentősen csökkentette az oszteoartrózistól szenvedők fájdalmait.

További előnye, hogy recept nélkül beszerezhető, mellékhatások helyett pedig inkább csak további pozitív hatásokat remélhetünk. A fentiek mellett még egyszer át kell gondolnunk a súlyzós edzést, új szemszögből vizsgálva azt.

fitnesz és ízületi fájdalmak

Tudjuk már, hogy a súlyfelesleg az, ami leginkább veszélyezteti az ízületeket. Ha már kialakult a betegség, akkor még fontosabb, hogy megszabaduljunk a felesleges kilóktól.

Gyulladáscsökkentés természetesen

Az edzőtermi súlyzós edzésnek van egy csodálatos tulajdonsága, ezt izolációnak nevezzük. A testépítők a test célirányos fejlesztése érdekében olyan gyakorlatokat és gépeket dolgoztak ki, melyek elkülönítve mozgatják meg az egyes izomcsoportokat.

Miért fontos ez az ízületi bántalommal küzdőnek? Ha például tudjuk, hogy a térdünk sérült, és tudjuk, hogy fontos lenne megszabadulni néhány kilótól, akkor az edzőterem kiváló izolációs gyakorlatokat és fitnesz gépeket nyújt számunkra azzal, hogy a felsőtest izomzatát dolgoztatva növeljük kalória felhasználásunkat.

Az izomregeneráció során ez a felhasználás pedig folytatódik. Tehát okosan megválasztott edzésre, súlyzós edzésre, úszásra van szükségünk a megfelelő táplálkozás mellett akkor, ha már megtörtént a baj.